Lauantaina oli Aktiivicollieiden pikkujoulut jonne tietty piti mennä, kun kerta tänä vuonna sain liityttyä jäseneksi. Mentiin Kirsin ja Annen kanssa kimppakyydillä, kun pikkujoulut oli  Klaukkalassa. Pikkujoulut oli oikein mukavat, oli kiva nähdä tuttuja ja ihan uusia harrastajia. Syötiin suolasia ja makeisia herkkuja samalla kun oli kaikennäköstä ohjelmaa mm. harrastajan piinapenkki joka oli muuten tosi mielenkiintoinen. Oli kiva kuulla kokeneiden harrastajien kokemuksia  

Matkalaiset Demi 8,5kk & Nooa 4,5kk

Sunnuntaina ajettiin Kirsin kanssa Hyvinkäälle jossa treffattiin Pia. Aloitettiin Hyvinkään käyttökoirien kentällä, mutta siellähän oli LUNTA, ja kun lumikolaa ei ollut mukana niin ajettiin sinne K-raudan parkkikselle, joak sitten oli niin sairaan liukas ettei sinnekkään voinu jäädä. Hetki jo mietittiin että skipattaisiin tokot kokonaan ja siirryttäisiin hakupuuhiin, mutta päätettiin vielä käydä Agrimarketin parkkiksella ja siellä olikin sitten sul akohta jossa päästiin tekeen pienet treenit. Demin kanssa otettiin muutamat sivulletulot, jotka hyvät. Sen jälkeen seuraamista, ensin vaan muutamaa askeleita ja sen jälkeen pidempi pätkä, eli 8-10 askelta. Oli aikas hyviä seuraamisia. Mun ongelma on vaan se että oon niin tottunut kattelemaan Demiä ja kun kerrankin oli kaks ihmistä apuna niin onneks Pia tajus huomauttaa että voisin keskittyä katsomaan eteenpäin. eli mä keskityin siihen että katson eteenpäin enkä Demiä ja Pia kommentoi milloin menee hyvin ja voin palkata. Näitä pitäis tehdä paljon enemmän, koska yksin kun treenaa niin ainakin vielä mun pitää kattella Demiä koska muuten en tiedä onko hyvässä kohtaan ja suorassa. Sitten otettiin jääviä, eka liikkeestä maahan. tein nää peruuttamalla nin kuin oon tähän mennessä tehnyt. Halusin tietää annako eka käskyn ja sit käsimerkin vai toistepäin, ja selviskin että annan käskyn ja käsimerkin samaanaikaan. Pian kehotuksesta koitin myös ilman käsimerkkiä, eli peruuttelin ja annoin vaan käskyn ja Demihän meni maahan, jess  Mä en tiennyt että se osaa jo ilman käsimerkkiä, kun en oo uskaltanu koittaa ilman, hups. Liikkeestä istuminen oliki sitten vaikeempi. Näitä oon tehny vähemmän ja kun sitten mietittiin että voisin namin heittää Demille kun se istuu enkä käydä antamassa niin jotenkin mun pasmat meni sekasin ja mä en enää osannu antaa tavallista käsiapua mitä oon antanu vaan tein eritavalla jolloin Demi ei enää ymmärtäny mitä huidoin. no saatiin kumminkin onnistumaan, mutta kotona täytyy nyt sitten keskittyä siihen heittämiseen, hih. Loppuun vielä 2 x paikallamakuu Eikan ja Nooan kanssa. Eka niin että Demi oli keskellä ja pojat sivuilla. Demi oli ihan rauhassa, mutta mä tajusin että en oo Demiä kauheesti pyytäny maahan mun sivulta jolloin sivulta eteen siirtyminen oli uus juttu. Demi kyllä kesti siirtymisen ja palkkasin eka ihan edestä jonka jälkeen siirryin metrin ja myöhemmin parin metrin päässä. En tiedä kauanko paikallamakuu kesti. Vpautus ja uudestaan niin että Demi oli reunassa, nyt nousi ylös kun siirryin sivulta eteen, joten näitä on nyt treenattava eka sisällä. No kun oli edessä ja käskin uudestaan maahan niin oli taas levollinen, palkkailin välillä ja aloitin metrin päästä ja kävin kauempana, kerran jopa 5m.

Sitten ajeltiinkin Kytäjälle (?) jossa meillä oli pienet haku treenit. Aloitettiin kumminkin kahvitauolla ja Pia selosti mitä oli ajatellu että tehdään. Tää läpikäyminen oli kyllä tosi hyvä juttu, koska mulla meni hetki ennen kuin tajusin mitä ollaan tekemässä. Tallattiin alue ja merkattiin piilot. Eikka sai aloittaa jotta Pia pysty samalla selostamaan mitä tehdään ja mä tässä vaiheessa sit viimein tajusin jutun idean  Eli tehtiin hajuhakua (olikohan termi nyt tää?), eli harjoteltiin suoraa etenemistä keskilinjalta alueen reunaan jossa maalimies oli, käytiin maalimiehen luona ja käännyttiin takaisin keskilinjalle, tosin ei ihan sinne asti menty kun otettiin liina pois ja lähetettiin koira, jolloin koiran oli tarkotus edetä SUORAAN mm luo. Eli kun eka lähetään keskilinjalta ja vaikka koira saa hajun niin ei anneta liiaa kovinkaan paljon vaan edetään mm luo ja peruutella ja lähetetään kohti mm. Eikka teki kaks tällasta treeniä ja mä sain olla eikan toka mm, Eikka tuli tosi nätisti ja käyttäyty oikein hillitysti  kun kehuin rauhassa. Sitten oli Nooan vuoro, ja mä olin Nooan eka mm. Nooa kekkas tän tosi hyvin ja tuli suoraan mun luo, hieno poika! Sitten oli Demin vuoro. Autosta kun tyttö pääsi niin oli taas kovin innoissaan ja haisteli koko matkan alueelle ja veti aika lailla. Tehtiin Demille siis sama juttu kun Eikalle ja Nooalle. Demi sai hajun kun lähettiin keskilinjalta etenemään suoraan kohti mm, en antanut lisää liinaa. Käväistiin mm luona ja käännyttiin takasin keskilinjalle päin, n. 10m päästä käännyttiin kohti mm ja mä otin liinan pois ja laitoin käden lähetyssuuntaan jolloin Demi hasiteli ja haisteli mun kättä ja sitte maata ja sitten katse harhaili sivuille, kun vihdoin katso suoraan mm suuntaan päästin irti ja sanoin missä ukko, Demi lähti suoraan vasemmalle, jolloin kutsuin takaisin ja yritin lähetää uudestaan, nyt jäi istumaan mun viereen. Mentiin uudestaan kattomaan mm ja käännyttiin takasin mutta ei nyt niin kauas, taas kesti hetken ennen kuin katso mm päin ja kun päästin niin lähti taas vasemmalle mutta ei niin paljon kuin ekalla kerralla. Päästin etsimään mm ja löysi, mutta ei todellakaan edennyt suoraan niin kuin oli tarkoitus. Demi saa kyllä hajun, mutta ei osaa vielä tarkentaa hajua kunnolla. Otettiin seuraava mm vasemmalta puolelta, vasemmasta etukulmasta ja taas tehtiin samalla lailla. Nyt onnistu vähän paremmin, tosin Demi kaarsi vasemman kautta mm luo, mutta kaari oli sellanen loiva ja musta tuntu että etsi helpomman tien kun suorin tie oli pikkasen risukkoinen. No mennä aj tiedä, mutta nyt pitäis miettiä jatketaanko samalla tavalla kun tähänkina sti eli hajutunnelia vaiko näitä suoria hajuhakuja. Pitää vähän miettiä ennen seuraavia treenejä, mutta mä luulen että mun kannattais vielä hetken aikaa tehdä vaan hajutunnelia, mutta niin että en annakkaan niin paljoa liinaa het alkuun kun saa ahjun vaan vasta lähempänä mm jolloin ei pääse kauheesti kiertelemään vaan ns. joutuu etarkentamaan ennen kuin pääsee viipottamaan pitkällä liinalla. Eli enemmän joutis menemään hallinassa. Mutta tätä mietitään.

Lopuks pidettiin vielä tokotoimikunna kokous ja kaikkea kivaa on suunnitteilla ens vuodelle. Itelläkin on kauhee hinku päästä osallistumaan mm. mahdolliseen tulevaan koulutuspäivään ym.

Illalla oli vielä Sporttiksen hallivuoro, jonne päätin ottaa Nitan ja Demi sai jäädä kotiin lepäämään. Alkuun eteenlähetyksiä kolmella hypyllä, hyvin. Tokalla kerralla oli tosi epävarma, mutta se johtu siitä että hallin ilmastointi meni päälle ja Nita reagoi  siihen aina. Sitten hinkkasin vähän kontakteja, tais kerran tulla yli, mutta muuten pysähty 2o2o. Tein kaikki kontakteja. Stten keppejä muutamasta eri kulmasta, haki joka kerta ok. Tekniikka edelleen sama, etenee ok, mutta pää on liian korkeella. Sitten siirryttiin tokoon. En muista missä järjestyksessä tehtiin, mutta ruutu x 3 ja Kirsi vei pallon, sinne meni hyvin. Sitten ruudun loppuosaa niin että vein Nitan ruutuun ja käskin maahan jonka jälkeen palasin lähetyskohtaan ja Kirsi liikkuroi lopun. Tein eka vasemmalle, ekalla keralla triplakäsky, tokalla kerralla tuplakäsky ja muistaakseni kolmannella kerralla ekalla käskyllä. Sitten sama oikeelle ja tätä ei olla muistaakseni tehty tai sit josku aikoja sitte ihan muutaman kerran. Kun kutsuin Nitan seuraamaan ja katsoin oikean olan yli niin Nita lähti ekalla käskyllä, mutta tuli seuraamaan mun oikeelle puolelle. Uudestaan ja sama juttu. Päätin ottaa muutaman ilman ruutua, ihan vaan että kutsuin seuraamaan niin että tuli mun takaa. Kun kutsuin Nitan niin että katsoin vasemman olan yli, osasi tulla vasemmalle puolelle seuraamaan. Eli koira takaisin ruutun ja nyt niin että kustuin ja katsoin vasemman olan yli, jolloin tuli vasemmalle puolelle ja seuraamaan, hyvä. Sitten seuraamista, peruutusta ja sit näytin Kirsille meidän sivuaskeleet, eka vähän hankalaa, mutta sit saatiin sellasiakin mitä kotona ollaan tehty ja oli kuulemma ok. Sitten käännös vasemmalla seis ja tässä mun pienet aivot oli aivan pihalla. Mä oon tehny tätä väärin ja ku sitten yritin ymmärtää tätä yksinkertasta asiaa ni ei h******i! Kuinka ihminen voi olla niin yksinkertanen ja pasmat mennä niin sekasin kun tajuu et on tehny jonkun jutun väärin. Ihan sairaan hölmöä että mä menin niin lukkoon ja olin pihalla ku lumiukko. Sitte pääsin harjottelemaan käännös vasemmalle seis, kuivaharjotteluna niin että Kirsi ja Lea sano mitä jalkaa siirrän ja minne, ei haloo  Tässä taas riitti naurua kun ei vaan tajuu! Koko hallitreeni oli kyllä aika levotonta ja me naurettiin useampaan otteeseen ihan hysteerisesti, kaikki kolme onnistuttiin tekee kaikkee iahn sairaan tajutonta ku aivot ei vaan pelannu. Loppuun tein vielä paikallaolon, kävin piilossa , ei aikaa.