Mä olin ite laskenu että tällä viikolla olis pitäny olla tekniikka treenit, koska Nitan treeneissä mennään joka toinen viikko systeemillä. Toinen kouluttaja on siis todennäkösesti ollu poissa joko viime tai edellisellä kerralla, koska tänään olikin Matin ratatreenit. sinänsä ei mitään väliä, kummaltakin kouluttajalta saa todella hyviä vinkkejä. Aloitettiin radanrakennuksella jonka jälkeen rataantutustuminen. Radalla oli paljon putkia ja mentiin samoja esteitä useampaan kertaan. Kun käveltiin Matin kanssa rata, niin musta tuntu etten opi rataa ollenkaan kun mentiin samoja esteitä ja putkia moneen kertaan. Matti totesikin että rataantutustumisessa pitäis 1) opetella rata, eli esteet oikeessa järjestyksessä 2) tutustua rataan koiran näkökulmasta 3) suunnitella mitä radalla tekee, eli ohaukset 4) ohjata rata niin kun sen on suunnitellut, ilman muutoksia. Mä tiedän että mun heikkous rataantutustumisessa on se että mä hötkyilen, kunhan keskityn niin opin kyllä radat yleensä helposti, mutta jos radalla mennään samoja esteitä uudestaan ja uudestaan teen siitä itselleni ongelman ja alan ajattelemaan että "voi apua en tule oppimaan rataa". No kunhan unohdan tollaset ajatukset niin muistan radan, oon ehkä kaks kertaa treeneissä unohtanu radan joten se ei oo oikee ongelma. Mutta ne mun heikkoudet on 2) tutustua rataan koiran näkökulmasta. Tästä meidän virheet usein johtuu, eli en ole kunnolla miettinyt mitä koira näkee esim. putkesta tullessaan tai minkä esteen koira lukitsee kun tullaan kontaktiesteiltä, joten tulee ns. yllättäviä virheitä. No eihän ne niin yllättäviä olis, jos muistais oikeesti kunnolla miettiä mitä koira näkee. Mä keskityn eniten kohtaan 1. ja 3. jolloin toi koiran näkökulma jää heikommalle. Nää vinkit on tietty ihan itsestään selviä, mutta on hyvä aina välillä kuulla ne ääneen, jolloin taas seuraavalla kerralla muistaa skarpata.

Itse rata sujui kyllä hyvin, ekalla kierroksella tuli yksi kielto. kileto tuli kohtaan jossa u-putkesta näkyi 2 estettä vierekkäin samalla linjalla. Koiran piti hypätä vasemmanpuoleinen este takaakiertona jonka jälkeen mentiin vieressä oleva este. Nita tuli putkesta, otin haltuun ja tein pyörähdyksen jolloin sain Nitan takaakiertoon ja seuraavalle hypylle, ongelma olikin se että tossa pyörähdyksessä mun liike loppu jolloin nita jäi jumittamaan esteen eteen, hyppäs kyllä heti toisella käskyllä, mutta virhehän se oli. Muuten ekalla radalla ei ollut muita virheitä, tosin korjailtiin ihan mun omaa tekemistä. Muutamaan ansakohtaan lisättiin suhina jolloin Nita käänty tosi hyvin ja sitte Matti taas muistutti siitä että mä en saa mennä liikaa edelle koska Nita menee lujempaa kun kiihdytän sen kanssa, enkä juokse edellä.

Toka kierros, hyl. Virhe tuli samassa kohdassa kun ekalla kierroksella, mutta hyppäs siis sen esteen joka oli suoraan nenän edessä kun tuli u-putkesta, eikä siis menny viereiselle takaakiertona. Tähän selvitys oli se etten ottanut koiraa haltuun ajoissa jolloin ehti lukita ja hypätä väärän esteen. Lähetin uudestaan putkeen ja nyt sain ohjattua oikein takaakiertoon ja pyörähdyksen jälkeen ohjasin viereiselle hypylle aloittaen valssia jolloin mun oma liike pysyi, ja tää toimikin tosi hyvin. Radalla ei muuta virhettät ullu kun toi putken jälkeinen. Ja oli kuulemma tyylikästä menoa ja Nita meni lujaa. Vauhti johtu tasan tarkkaan siitä että muistin etten saa mennä liian edelle eli kiihdyttelin Nitan kanssa. Oli kyllä makeeta kun Nita meni lujaa. Kyllä Nitalla taitaa olla mahiksia saada LUVA kunhan vaan muistaisin kaikki jutskat myös kisoissa.

 Ai niin, Nita putos puomilta vikalla kierroksella, sillä lipsahti takatassu puomilta uloseikä saanut korjattua itseään joten tipahti pois, mutta onneks siinä alastulo kontaktilla. Tehtiin sitten 4 toistoa pelkkää puomia, jottei jää ikäviä mielikuvia.

Ens viikolla Nitan treeenissä ei oo kouluttajaa, mutta päätettiin muutaman ryhmäläisen kanssa tehdä treffit hallille meidän vuorolla. Treenataan jotain vanhaa radanpätkää.