Sain eräältä tutulta (joku taitaa tunnistaa itsensä ) haasteen listata omat suosikkikoirarodut top 10. Tähän olen siis listannut rotuja joista jostakin syystä pidän. Kaikkia rotuja en haluaisi omaksi, mutta niissä on jotakin josta pidän kovasti. Mukaan mahtuu useampi paimenkoira joista kyllä pidän kovasti ja ne kuuluvatkin niihin jota voisin miettiä jos colliesta joku päivä haluaisin vaihtaa toiseen rotuun. Suurin osa roduista ovat keskikokoisia tai isoja ja niillä on kohtuullisesti karvaa. Lyhytkarvaisia on mukana vain muutama. Mutta tässä mun koirarotujen top 10.

Koirarodut top 10

nro. 1. Pitkäkarvainen collie. Ylläri ylläri! Joo, siis pitkäkarvainen collie miellyttää mua monella tapaa. Collie on "helppo" koira, jota on helppo kouluttaa, sen kanssa voi harrastaa monenlaista (toko, agility, pk lajit). Ulkonanäkö miellyttää myös. On mun mielestä todella kaunis ja näyttävä rotu, huom! en kumminkaan pidä liian karvaisista pitkäkarvasista.  Collie on hyvänkokoinen, tykkään isommista koirista, ja collie sattuu olemaan mun mielestä just hyvän kokoinen, ei liian pieni eikä iso. 

nro 2. Novascotiannoutaja. Tää on vaihtoehtona jos tulevaisuudessa miettisin rodun vaihtoa. On iloinen ja aktiivinen rotu. Mun makuun hiukan liaan pieni, tai siis urokset on hyvänkokoisia mutta nartut mielestäni turhan pieniä.

nro. 3. Belgianpaimenkoira tervueren. Rotu jota voisin miettiä, jos tämänhetkinen rotu menisi vaihtoon. Hyvän kokoinen ja harrastuskoiraksi soveltuva. Miinuspuolena tässä rodussa arkuus ja ääni pelokkuus.

nro.4. Cockerspanieli. Jos miettisin pientä koiraa niin ehdottomasti olis cockeri mun listalla. Harrastuskaveri ja helppo koira. Energinen ja iloinen. Muutamia cockereita tiedänkin, kun treeneissämme on niitä ollut. Mukavanoloisia koiria. Ja mä niin tykkään niiden korvista, ihanat lerpakkeet 

nro. 5.  Autralianpaimenkoira. Kuuluu niihin rotuihin jota voisin miettiä ja jotka kuuluisivat kärkikastiin jos rotua olisin vaihtamassa. Harrastuskoiraksi sopiva. Ulkonäkökin miellyttää kovasti. Kokeissa/kisoissa näitä näkee usein ja mukavanoloisia ovat.

nro 6. Bokseri. Rotu jonka kanssa olen ollut kohtuu paljon tekemisissä. Harrastuskoiraksi sopiva ja sopivan kokoinen. Ulkonäkö miellyttää myös, kuin myös luonne. Omaan käteen ei kyllä ihan sovi, joten tätä rotua en harkitse vaikka tykkäänkin boksereista kovasti.

nro 7.  Espanjanvesikoira. Tää oli joskus nuorempana haaveena ja myöhemminkin kun mietittiin ensimmäisen koiran ostoa, niin pysyi vaihtoehtona mukana aika kauan.

nro. 8. Bordercollie. Oli joskus haaveena, ja välillä käy nykyäänkin mielessä. En kumminkaan loppupeleissä usko että olis oikeen mun tyyppinen rotu. Into työntekoon on aivan käsittämätön. On ne kyllä vaan makeita.

nro. 9. Snautseri. Oli joskus haaveena. Vaikuttavat mukavilta.

nro. 10. Newfoundlandinkoira. Iso nallekarhu. En kyllä tosissani omaksi haluaisi, mutta ovat jotenkin niin mahtavannäköisiä nalleja.